فهرست مطالب

نامه فرهنگستان - سال بیست و یکم شماره 3 (پاییز 1401)

نامه فرهنگستان
سال بیست و یکم شماره 3 (پاییز 1401)

  • ادبیات تطبیقی (20)
  • تاریخ انتشار: 1402/03/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حافظ حاتمی *، مینا مهرآفرین صفحه 17

    ادبیات عامه با عناصر و مولفه های متنوع از برجسته ترین موضوعات مطالعه در حوزه ادبیات تطبیقی به شمار می آید. قصه «بلبل سرگشته» و رد پای آن در آثار ادبی جهان، به ویژه در قصه «درخت بادام»، از منظر گزاره های ادبیات تطبیقی و ریخت شناسی قصه ها، مطابق آنچه ولادیمیر پراپ در مبحث کارکردها و کنشهای قصه های پریان انجام داده است و البته با نگاهی به موضوع تقابل های دوگانه لوی استراوس و دیگر ساختارگرایان، ظرفیت بالا و بی نظیری دارد. پژوهش حاضر با این رویکرد تطبیقی به این نتیجه میرسد که برجسته ترین صفت قصه ها و دیگر روایتهای شفاهی در خلق اولیه تجلی ذهن ناخودآگاه جمعی و خاستگاه اغلب آنها نیز شرقی است که در نقل سینه به سینه و گذر و گذار با ترجمه، بازنویسی، تقلید و اقتباس، در میان اقوام، با ظاهری دگرگونه، بروز و ظهور کرده اند.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، ادبیات عامه، ریخت شناسی پراپ، بلبل سرگشته، درخت بادام
  • ناهید حجازی* صفحه 33

    در جوامع مختلف، همواره تفکر و نگرش نویسندگان تحت تاثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه بوده است. علاوه بر شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی جامعه، شخصیت و زندگی خود نویسندگان نیز در خلق آثارشان تاثیرگذار بوده و به نوعی در تاروپود آن تجلی یافته است. نویسندگان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نبوده اند و با این رویکرد خالق آثار تاثیرگذار شاخصی شده اند. این مقاله، براساس رویکرد نوتاریخ گرایی و مبتنی بر نظریه های فوکو و گرینبلت، می کوشد ابتدا تاثیر روش زندگی و شخصیت نویسندگان ادبیات معاصر ایران را بر خلق آثارشان جست و جو کند و سپس تاثیرپذیری آنان را از زوایای پنهان و آشکار روابط و مناسبات اجتماعی، سیاسی و اعتقادی جامعه طی سالهای 1300 تا 1380 بررسی کند. چرایی انتخاب نویسندگان و آثارشان در پیوند با رویدادهای اجتماعی از پرسشهای اصلی است که سعی خواهد شد به آن پاسخ داده شود. داده ها نشان میدهد آفرینش هر رمان یا داستان کوتاه در شبکه پیچیده ای از عناصر مختلف قرار دارد و رمان فقط محصول نویسنده و نبوغ و خلاقیت او نیست. نویسنده متاثر از گفتمان های خاصی در اجتماع است و کیفیت زبان و مضامین انتخابی او، علاوه بر آنکه برآمده از عوامل متعدد وشبکه پیچیده ای از نگرشها و انگیزه های او و نیز شرایط سیاسی، اجتماعی فرهنگی جامعه است، پاسخی نیز به نیازهای جامعه است.

    کلیدواژگان: ادبیات معاصر ایران، رمان، نوتاریخگرایی، استیون گرینبلت، میشل فوکو
  • نجمه دری*، عاطفه سالاروند صفحه 55

    یکی از اصلی ترین ویژگیهای ادبیات معاصر پیوند محکم با جامعه و بازتاب دغدغه های مشترک انسانی در بستر آثار ادبی است. از میان انواع ادبی، رمان بیش از سایر ژانرها قابلیت و ظرفیت انعکاس این مضامین را دارد. با توجه به شباهتهای بسیار در روایت رمان عادت میکنیم زویا پیرزاد با جهت گیری فمینیستی نویسنده و نه فرشته نه قدیس ایوان کلیما، نویسنده چک، این دو اثر در این مقاله از منظر جامعه شناسی فمینیستی مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته اند. چالشهای فکری شخصیتهای رمان و موضع گیری آنان در قبال وجود یا نبود تعارض در نقش مادری و معشوقی زنان مسئله اصلی این پژوهش است. تحلیلها نشان میدهد از منظر جامعه شناسی فمینیستی، تصویر ارائه شده از زنان در این رمانها بیانگر اندیشه آرمانی نویسندگان و در تقابل با حقایق جامعه ای است که در آن زندگی میکنند.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، رمان، جامعهشناسی فمینیستی، زویا پیرزاد، ایوان کلیما
  • سوزان باسنت ترجمه: سعید رفیعی خضری صفحه 71
  • سیده حانیه رئیس زاده* صفحه 89

    اسطوره پیوندی ناگسستنی با ادبیات دارد و قرن هاست که خود را در دل آثار بزرگ ادبی جای داده است. سالهاست که پژوهشگران حوزه های مختلف نظیر ادبیات، فلسفه، زبان شناسی و مردم شناسی به مطالعه اساطیر علاقه نشان می دهند و آثار مهمی در این حیطه گردآورده اند. یکی از سویه های ادبیات تطبیقی نیز بررسی و تحلیل نحوه حضور اساطیر کهن در آثار مختلف ادبی است. اساطیری که قرنها به صورت شفاهی در قلب فرهنگ عامه حضور داشته اند جای خود را در ادبیات نیز باز کردند و نویسندگان و شاعران، در طول تاریخ، بنا به درک و مقاصد خویش، به بهرهگیری از این میراث روی آوردند. در این مقاله، تلاش بر آن است که با بررسی دو نمایشنامه مگس ها از ژان پل سارتر و شب هزار و یکم از بهرام بیضایی، نگاه جدید این دو نویسنده به اساطیر کهن را مطالعه کنیم. از سوی دیگر، قصد داریم نشان دهیم که مفهوم قهرمان در خلال بازخوانی این نمایشنامهنویسان از اساطیر باستانی چه شکلی به خود گرفته است و وجوه اشتراک و افتراق تصویر جدید قهرمان در این دو اثر را برخواهیم شمرد.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، اسطوره، قهرمان، بازخوانی، بیضایی، سارتر
  • علیرضا شوهانی*، علیرضا اسدی، مهدی احمدی خواه صفحه 107

    یکی از هنریترین جلوه های خیال و تصویرسازی و همچنین تعمیق شعر بهره گیری از عنصر نماد است.  نماد شکافنده لایه های ظاهری کلمه و عبارات، بازتاب دهنده معانی پنهان آن و همچنین نشانگر استعداد واژه ها در نمایش تصاویر ذهنی است و در شعر کودک و نوجوان نیز منجر به تامل، اندیشیدن و ادبیات کودکانه میشود اما از آنجا که دنیای ذهن مخاطبان کودک و توان درک آنان محدود است، شایسته است نمادهای شعرشان نیز ساده و سطحی انتخاب شود. مقاله حاضر بر آن است تا به مقایسه و تطبیق نمادهای گیاهی و حیوانی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی بپردازد و پاسخی برای این پرسشها بیابد: 1) آیا شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی در به کارگیری نمادهای حیوانی و گیاهی وجه اشتراکی دارند؟ 2) آیا بسامد استفاده از نمادهای حیوانی و گیاهی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کردی به یک اندازه است؟ یافته های پژوهش نشان میدهد که بسامد نماد در شعر کودک و نوجوان کردی بیش از شعر فارسی است؛ همچنین فراوانی نمادهای حیوانی در شعر هر دو زبان از نمادهای گیاهی بیشتر است و دیگر اینکه بسامد حیوانات نمادین در شعر کودک و نوجوان فارسی بیشتر پرندگان و در شعر کودک کردی پستانداران هستند.

    کلیدواژگان: نماد، شعر کودک و نوجوان، حیوانات، گیاهان، ادبیات کردی
|
  • Marzieh Athari Nikazm Page 3

    Various forms of enunciation can be examined in the works of Paul Valéry, French poet and author of the twentieth century, and Yadollah Royaee, the Iranian contemporary poet. The specific characteristic of two poet’s discourses expressed by “me” can be observed, as well as some perceptual and emotional specificities in the enunciation, which are imposed on the reader. In this study, our corpus is La Jeune Parque by Paul Valéry and the booklet Le Moi en Prétérite, Signature (The Me in the Past, Signature) by Yadollah Royaee. Analyzing the different strategies of “vision” and “perception” in the mentioned poems, takes place with the help of the semiotic theories, in particular, the theory of engagement, disengagement, and enunciating instances. The aim of this research is to show that “discourse” is all under the control of “I.” “I” in both poets’ works is dealt with the plurality, and there is a rivalry between various forms of enunciation in search of “identity” as an object of value. “Self” is in the process of becoming and evolving, and to achieve an identity, different instances are in conflict and make tension in the discourse. It is also worth mentioning that the tension is more complicated in Valéry’s discourse compared to Royaee.

    Keywords: Valéry, Royaee, enunciation, me, plurality, instance, semiotics
  • Hafez Hatami*, Mina Mehrafarin Page 17

    Popular literature with its diverse elements and components is one of the noticeable subjects of study in the field of comparative literature. “The Wandered Nightingale” tale and its footprint in world literature, especially the story of “The Almond Tree” is a proper case for comparative literature and morphology studies. Based on the works of Vladimir Propp on functions and actions of fairy tales, as well as “binary oppositions” of Lévi-Strauss and other structuralists, this study seeks to examine the manifestation of the collective subconscious mind as the substantial feature of such stories and oral narratives. This paper, employing a comparative approach, also reveals that the origin of such stories is primarily the East, and they gradually spread among the nations in several variations of translation, imitation, adaptation, or rewritten forms.

    Keywords: Comparative literature, popular literature, VladimirPropp's morphology, “The Wandered Nightingale”, “The AlmondTree”
  • Nahid Hejazi* Page 33

    The thoughts and attitudes of writers have always been influenced by the political, social, and cultural conditions of their societies, and their personality and life inevitably affect their literary creations as well. Iranian writers are no exception to this rule, and this paper, based on the new historicism approach and Foucault and Greenblatt theories, tries to first seek the influence of the lifestyle and personality of contemporary Iranian writers of 1920 to 2000 on the creation of their works. Furthermore, the impact of social, political, and ideological relations on their works is examined. Why specific authors and their works are selected in this study is a question tried to be answered, regarding the social circumstances and events. The data reveal that the creation of any novel or short story is in a complex network of diverse elements, and the novel is not just the product of the author’s genius and creativity. The author is influenced by certain discourses in society and the quality of his chosen language and themes is the result of his attitudes, motives, and the political and socio-cultural circumstances; moreover, it is a response to the needs of society.

    Keywords: Contemporary Iranian literature, novel, new historicism, Stephen Greenblatt, Michel Foucault
  • Najmeh Dorri*, Atefeh Salarvand Page 55

    One of the main features of contemporary literature is its strong connection with society and the reflection of common human concerns in the context of literary works. Among literary genres, novels have this capacity the most. In this paper, two novels are examined comparatively from a feminist sociology perspective, as they share many similarities in their narratives: We Will Get Used to It by Zoya Pirzad, whose author has a feminist orientation, and No Saints or Angels by Ivan Klíma, the Czech author. The paper focuses on the intellectual challenges of the novel’s characters and the existence or absence of conflict in their attitudes towards their roles as mother and beloved. The study reveals that from a feminist sociology perspective, the image of women in these novels reflects the idealistic thoughts of the authors and contrasts with the realities of the society in which they live.

    Keywords: Comparative literature, novel, feminist sociology, ZoyaPirzad, Ivan Klíma
  • Hanieh Raeeszadeh* Page 89

    Myth has been inextricably tied to literature and placed at the heart of many great literary works for centuries. Researchers in various fields of humanities such as literature, philosophy, linguistics, and anthropology are interested in mythology. Also, comparative literature analyzes the presence of ancient myths in literary works. Myths having been presented orally by the popular culture for centuries and adapted by writers and poets according to their own perceptions and intentions. This paper studies the new look of two playwrights on ancient myths in their plays: The Flies by Jean-Paul Sartre and The One Thousand and First Night by Bahram Beyzaie. The study reveals that the concept of “hero” has changed through rereading ancient myths by these two playwrights. In conclusion, the similarities and differences between the new images of the hero in these two works have been comparatively examined.

    Keywords: Comparative literature, myth, hero, rereading, Beyzaie, Sartre
  • Alireza Shohani*, Alireza Asadi, Mehdi Ahmadikhah Page 107

    One of the artistic manifestations of imagination, which helps in deepening poetry is the literary device of symbolism. Symbols pull apart the superficial layers of the words, reflect their hidden meanings, and reveal their capacity in conveying mental images. In children’s poetry, symbolism carries out the same prominent role, but since the mental world of the audience and their understanding are limited, the symbols must be chosen as simple as possible. This paper aims to compare plant and animal symbols and their frequency in Persian and Kurdish children’s poetry. Findings show that the frequency of employing symbols in Kurdish children’s poetry is higher than in Persian. Animal symbols in the children’s poetry of both languages are more than plant symbols. Moreover, the most used symbolic animals in Persian children’s poems are birds, whereas in Kurdish are mammals.

    Keywords: Symbol, children’s poetry, animal, plant, Kurdishliterature